رها فریدی روی نسل
بعدتاثیر گذاشت
مستند «چیچکا» به کارگردانی رها فریدی و «خنده در تاریکی» ساخته مژگان خالقی این
روزهادر
مجموعههنر و تجربه درحال
نمایش
میباشند.
مجلهاعتماد
به همین دلیلدر
برگههنر و ادبیات
روز جاری( چهارم اسفند ) با
نشرگفتوگویی با رها فریدی و دو یادداشت
در رابطه«چیچکا» و «خنده در تاریکی»
بدین
اثرهاپرداخته است .
ابراهیم منصفی قلابی
کمبود, اصل اصل بود
رها فریدی در
اولِاین گفتوگو
در جواببه سوالی درمورد شخصیت
متعددابراهیم منصفی و لزوم رعایت احتیاط و
تاءمل
بیشتربرای نزدیک شدن
بهاینشخصیت
ذکر کرد: «من با اطمینانی که به تحقیقاتم داشتم ,
ساختاین فیلم را
استارتکردم . روحیه پرسشگری و پیشینه پژوهشگریام
منجرشد که دادههای
متعددی
در رابطهآنچه در پیرامونم میگذرد , کسب کنم .
دربینسالهای ۸۰ تا ۹۰ بر
آواو آداب هزمزگان تحقیق
بسیارکردم» .
ویدرمورد علمموسیقایی خویشو شناختش از آهنگهرمزگان خاطر نشان نمود: «هم آهنگ مرتبط باهرمزگان و نیز آهنگکمتر شناخته شده این خطه را میشناسم. پژوهشهای اینجانب بیشتربر فرهنگ و تمدن, رسوم و هنر مردمانمان بود البتهتمرکز دارای اهمیتو گستردهام در رابطههنرمندانی بود که شناخته شده نیستند البتهآثارشان پتانسیل بالایی برای چشمشدن و شنیدن دارااست. بهایننکته نیزاشاره کنم برای این کهداده اشتباهی در فیلم نگنجانده باشم , عملکردفراوانی کردم . آن اطلاعاتی که در فیلم قصه میگردد دست کم به وسیله یکسری منشاء بیان شدهو اینجانب صرفا شایسته ترین جور ابلاغرا تعیینکردم .
رها فریدی در زمینه ی طرزآشناییاش با روحیه ابراهیم منصفی نیز اعلام کرد: «ابراهیم منصفی را بیشتربا نوشتههایش شناختم . هر که اصولااهل هرمزگان باشد , ترانههای اوراشنیده است , البتهروحیه ویاز نوشتهها و اشعارش برایم پدیدار شد. آن بخش ناراحتیو خنده رووجودش , افسردگی همراهبا شوخ طبعی , آن قوه تخیلی تواناکه اورابه نقطی اوج میرساندو سپسبه سنگینی به فرود پرتاب میکرد. این بعدهاوجودش که به گونهای در وجود خودم نیزسراغ دارم . با ویهمذاتپنداری کردم . اینکهدر جامعه بٌر نمیخوردو با هر سیستمیکنار نمیآید و به ارزشهای خودش پایبند است و چه بسا چهت نیلبه «موفقیت» آن را ذیلپا نمیگذارد . این هنرمند روحیه حساسی داشت , مسالهاجتماعی و عدالت برایش اهمیت داشت , مطالعه میکردو احتمالانسبت به اطرافیانش دنیای فرضیبازتری را تجربه میکرد» .
این کارگردان در بخش دیگری از این گفتوگو موردتاثیرگذاری ابراهیم منصفی برنسلهای بعدازخودش خاطرنشان کرد: «نظرم این است که منصفی روی نسل پس ازخودش چنان تاثیری گذاشت که چه بسا در صورتیکه جوانهاهرمزگان ویژگیهای اورانشناسند , حداقلترانههایش را حفظند . گیتار را در بندرعباس با ترانههای ابراهیم منصفی یاد میگیرندو روز جاریاین تاثیر از مرزهای هرمزگان فرا رفته . به لحاظ اینجانبصداقت ابراهیم منصفی سبب سازاین بوده . از دل اذعان کردکه بر دلها نشست» .
ویدر
انتها
در جواب
بدینسوال که «چی چکا
داستانشب» نوعی ادای
آئینفیلمساز به سرزمینی است که به آن
وابستگی
دارااست,
تیترکرد : «این فیلم ادای
آئینبه
مرزوبوممادریام و ادای
آئینبه هنرمند مستقلی است که صداقت
خویشرا
محافظت
میکند. دلم میخواست
به گونه ایبقایای بندرعباسی را که در کودکی تجربه کرده بودم ,
ثبتکنم . از لکههای توت کف
تراس
منزل
مامان
بزرگتا بوی کُنار و رنگ فیروزهای دریا و پختن نان و… ابراهیم منصفی
معاشپرچالشی داشت و پرداختن به
وی
بخش اعظمیاز
مسالهانسانی را
قصه
میکرد.
بایستی
بیان کنمکه فیلم چی چکا
قصه
معاشابراهیم منصفی از
نگرش
اینجانباست
ممکن استفیلمساز دیگری نگاه
مختلفی
بدین
معاشپرفراز و نشیب داشته باشد .
اینجانببه آن
قسمتی از
معاش
ویپرداختم که آن را
دارای اهمیتیافتم»